Podcast Maken – Jouw Stem, Jouw Verhaal!

Podcast Maken – Jouw Stem, Jouw Verhaal!
In dit levendige en interactieve programma maken leerlingen hun eigen podcast! Ze leren niet alleen de technische kanten zoals opnemen en monteren, maar ook hoe ze hun stem en verhaal krachtig kunnen inzetten om anderen te inspireren. Van het kiezen van een onderwerp tot het schrijven van een script en het toepassen van geluidseffecten, elk onderdeel wordt op een toegankelijke manier aangeboden. De leerlingen ervaren hoe waardevol het is om hun gedachten te delen en werken samen aan een eindproduct waar ze trots op kunnen zijn. Een mooie combinatie van digitale vaardigheden, taal en creativiteit!
Groepen: 4, 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag, Halve dag
Thema: Digitale media & Digitale geletterdheid
Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 02, Kerndoel 03, Kerndoel 05, Kerndoel 54
Kosten: €595.20
Programma overzicht
Ochtend
- Kennismaking en uitleg: wat is een podcast?
- Voorbeelden van kindvriendelijke podcasts bespreken.
- Brainstormsessie.
- Schrijven van een script.
- Uitleg en oefenen met microfoongebruik en opname-techniek.
- Tips voor duidelijke en boeiende spreekstijl.
- Vragen en korte reflectie over het schrijfproces.
Middag
- Podcast opnemen.
- Basis audiobewerking.
- Muziek en effecten toevoegen.
- Luisteren naar elkaars podcasts en feedback geven.
- Bespreken wat goed ging en wat beter kan.
- Presenteren van de eindproducten.
- Afsluiting en reflectie.
Kerndoel 01
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 02
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 03
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
Kerndoel 05
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Over de vakspecialist

Yvonne van Loon
Aangenaam, ik ben Yvonne. Ik ben 44 jaar en geef al sinds 1998 les aan kinderen, jongeren en volwassenen. Op mijn achttiende begon ik als allround sport- en dansdocent, gespecialiseerd in groepslessen. Dat doe ik tot op vandaag nog steeds. Ik studeerde Drama aan de Fontys Hogeschool en ben opgeleid als theatermaker en theaterdocent. Ook volgde ik een opleiding tot visagiste. In 2005 startte ik mijn eigen agency. Daar geef ik workshops en lever ik artiesten en entertainment op maat. Sinds 2020 geef ik veel PLUS-programma’s met dans, sport en theater op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Mijn expertise ligt hier ook. Daarnaast geef ik lessen over sociale media, digitale media en vloggen, visagie, grime en creatieve projecten. Ik wil kinderen inspireren, plezier geven en zelfvertrouwen meegeven. Zo verlaten ze mijn lessen met een ervaring die bijblijft.
Meer informatie