Programmeren kan je leren! (AI)

Programmeren kan je leren! (AI)

Leerlingen leren hun eigen computerspel maken. Ze gaan aan de slag met programmeren, gamedesign en kunstmatige intelligentie. Ze ontdekken hoe een computer denkt en leren stap voor stap hun eigen game of animatie te bouwen. Door af te wisselen tussen schermopdrachten en creatieve werkbladen blijven ze actief en betrokken. Het programma combineert techniek, digitale geletterdheid en wetenschap op een speelse, leerzame manier. Leerlingen ervaren hoe leuk het is om zelf iets te creëren in plaats van alleen te spelen.

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag, Halve dag

Thema: Digitale media & Digitale geletterdheid

Kerndoelen: Kerndoel 45, Kerndoel 55

Programma overzicht

Ochtend

  • Introductie: wat is programmeren en hoe werkt een computer?
  • Klassikale oefeningen op het digibord.
  • Kennismaken met kunstmatige intelligentie (AI).
  • Eerste programmeeropdracht: een eenvoudige animatie maken.

Middag

  • Verdieping: zelf een (aanzet tot) computerspel ontwerpen.
  • Werken in duo’s of individueel op laptop/Chromebook.
  • Afwisselende opdrachten met werkbladen.
  • Presentatie: leerlingen laten hun animatie of spel aan elkaar zien.

Kerndoel 45

De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de vakspecialist

Jan-Willem

Jan-Willem

Ik ben Jan-Willem Hoogakker, een enthousiaste ICT’er met een grote passie voor drama. Na jaren in de ICT gewerkt te hebben, besloot ik in 2020 mijn kennis en energie in te zetten voor het onderwijs. Nu geef ik met veel plezier les. Mijn programma’s gaan over drama en digitale geletterdheid en laten leerlingen ontdekken, creëren en samenwerken. Of het nu gaat om het bouwen van een spel of het spelen van een scène — ik wil kinderen laten ervaren hoe leuk leren kan zijn. Met humor, energie en aandacht voor ieder kind maak ik van elke les een inspirerende dag.

Meer informatie