Reis door de tijd tentoonstelling

Reis door de tijd tentoonstelling

We maken een reis door de tijd. Wat is jouw favoriete tijd uit de geschiedenis?
Tijdens deze les ontwerp je je eigen tentoonstelling met jou in de hoofdrol!

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele of halve dag

Thema's: Theater, Zaakvakken

Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 52, Kerndoel 53, Kerndoel 54, Kerndoel 55, Kerndoel 58

Benodigdheden: Speelzaal of groot, leeg lokaal

Kosten: €519.70

Programma overzicht

Tijdens deze dag werken de leerlingen toe naar een tentoonstelling. Ze spelen zelf de hoofdrol in de tentoonstelling, maar dan in de rol van een personage uit de geschiedenis. Ze kunnen het op diverse manieren uitbeelden. - Levende foto (tableau Vivant) - Toneelstukje - Uitbeelden - Etc.

Ochtend

– Kennismaken met theater door middel van diverse oefeningen;
– Voorbereiden tentoonstelling.

Middag

– Verder voorbereiden tentoonstelling;
– Tentoonstelling laten zien aan elkaar.

Kerndoel 01

De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 52

De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer.

Kerndoel 53

De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Kerndoel 58

De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: 6885266f-6cd5-472a-a9b4-e1eeb3fff7cf

Aranka

Mijn naam is Aranka Riemens. Wonend in Duiven. Mijn persoonlijkheid zou ik omschrijven als creatief, behulpzaam, doorzettingsvermogen en enthousiast. In mijn vrije tijd uit ik mijn creativiteit in een muziektheaterkoor en musicalgezelschap. Zingen en toneel spelen zijn twee grote passies van mij en het doet mij veel plezier deze met de leerlingen te delen. Na 7 jaar met veel plezier in het basisonderwijs gewerkt te hebben, heb ik de stap gezet om te doen waar mijn hart ligt. Namelijk dramalessen verzorgen aan kinderen. Als leerkracht basisonderwijs heb ik ook veel dramalessen verzorgd. Drama kan kinderen helpen zichzelf te durven laten zien. Ik vind het mooi om te zien hoe kinderen zich gedurende het proces zich steeds vrijer gaan voelen. Elke leerling is uniek en heeft zijn/haar eigen talent. Ze dienen gehoord en gezien te worden. Leerlingen moeten zich vrij en veilig voelen om dit talent te ontwikkelen en/of te ontdekken. Door middel van theater kunnen leerlingen zich even in een andere rol verplaatsen en kiezen wie ze zelf willen zijn.

Meer informatie