Samen Sterk: Puberteit en Groei

Samen Sterk: Puberteit en Groei

Een veilige sfeer en openheid staan centraal in deze workshop over puberteit op school. We starten de dag met een speelse energizer, zodat de groep ontspannen en in verbinding begint. Daarna duiken we in wat puberteit eigenlijk is: de fysieke veranderingen, maar ook de gevoelens en verwarring die erbij horen. De uitleg sluit aan bij het niveau van de groep, met visuele ondersteuning en veel ruimte voor vragen. Door middel van gesprekken, creatieve opdrachten en praktische oefeningen ontdekken leerlingen hoe ze emoties kunnen herkennen én hanteren. Thema’s als zelfvertrouwen, sociale druk, grenzen en respect komen op een natuurlijke manier aan bod. De dag sluit af met reflectie en anonieme vragen, zodat alles veilig en bespreekbaar blijft. Een waardevolle dag vol herkenning, inzicht en groei.

Groepen: 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag, Halve dag

Thema's: Burgerschap, Gezondheid, Onderzoeken

Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 02, Kerndoel 03, Kerndoel 34, Kerndoel 35, Kerndoel 37, Kerndoel 54, Kerndoel 55

Kosten: €488,20

Programma overzicht

Ochtend

  • Warming-up met een energizer.
  • Uitleg over de fysieke veranderingen bij jongens en meisjes, zoals groei, stemverandering en hormonen.
  • Bespreking van de emotionele veranderingen, zoals stemmingswisselingen en het ontdekken van je identiteit.
  • Leren omgaan met emoties

Middag

  • Groepsgesprek over hoe leerlingen zichzelf zien en hoe ze omgaan met druk van buitenaf.
  • Collage of tekening maken over eigen talenten en positieve eigenschappen.
  • Bespreking en rollenspellen over persoonlijke grenzen.
  • Afsluiting: Reflectie en (anonieme) vragenronde.

Kerndoel 01

De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 02

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 03

De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 35

De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

Kerndoel 37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: pf

Francis Akuffo

Mijn naam is Francis Akuffo en ik ben sinds mijn 18de actief in het onderwijs. Naast mijn werk als invalgymeester op basisscholen en het verzorgen van TSO- en NSO-activiteiten, heb ik ervaring als persoonlijke begeleider voor kinderen met autisme en moeilijk gedrag. Mijn persoonlijke achtergrond met criminaliteit en huiselijk geweld heeft me gemotiveerd om jongeren te ondersteunen bij het maken van positieve keuzes. Ik geef workshops over positieve keuzes voor jongeren en andere onderwerpen die niet vaak op school worden besproken, zoals geweld, criminaliteit en gevoelige sociale thema’s. Door mijn eigen ervaringen en een creatieve aanpak maak ik deze onderwerpen op een toegankelijke en impactvolle manier bespreekbaar voor jongeren.  

Meer informatie