Spelenderwijs Theater

Spelenderwijs Theater

Spelenderwijs Theater is een dynamisch en creatief PLUS-programma voor leerlingen van groep 1 t/m 8, waarin ze spelenderwijs de wereld van theater ontdekken. Door middel van improvisatie, rollenspellen en leuke theateroefeningen leren de kinderen zichzelf uit te drukken, samen te werken en hun verbeelding te gebruiken.

Groepen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag en halve dag

Thema's: Theater, Gelukslessen, Dans

Kerndoelen: Kerndoel 02, Kerndoel 34, Kerndoel 54, Kerndoel 58

Benodigdheden: Ruimte met voldoende bewegingsvrijheid, (optie) een klein podium, knutselmaterialen voor kostuums (bijv. doeken, hoedjes), en voor de leerlingen is comfortabele kleding handig. Kinderen mogen verkleedkleren meenemen van thuis.

Kosten: €595.20

Programma overzicht

Dit programma helpt de leerlingen zelfvertrouwen op te bouwen, hun sociale vaardigheden te ontwikkelen en creatief probleemoplossend te denken, terwijl ze zich onderdompelen in een leuke theaterervaring.

Ochtend

– Gezamenlijke start van de dag.
– Introductie: Kennismaking met theater en de basisprincipes van acteren.
– Oefeningen: Spelletjes en improvisatie-oefeningen om de fantasie en expressie te stimuleren.
– Rollenspellen: De leerlingen spelen verschillende personages en leren emoties uiten door middel van lichaamstaal en stemgebruik.
– Groepsopdracht: Samen een korte scene of voorstelling creëren.

Middag

– Dieper in de rol: De leerlingen verdiepen zich verder in hun rol en werken aan het verbeteren van hun uitvoering.
– Samenwerking: Groepen creëren gezamenlijk een kort theaterstuk of scène.
– Presentatie: De leerlingen presenteren hun theaterstuk aan de klas en reflecteren op het proces.
– Afsluiting: Nabespreking over de ervaringen van de dag en hoe theater hen heeft geholpen om zich beter uit te drukken.

Kerndoel 02

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 58

De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: Afbeelding1

Dennis

Hoi, mijn naam is Dennis Merkus, ik ben 37 jaar oud en trotse vader van twee dochters van 8 en 13 jaar. Sinds 2006 ben ik oprichter en eigenaar van BreakFit. Als twee keer Nederlands Kampioen en één keer Europees Kampioen Breakdancer heb ik niet alleen veel podiumervaring, maar ook ruime ervaring in het lesgeven, het ontwikkelen van onderwijsprogramma's en het werken met kinderen en jongeren, zowel nationaal als internationaal. Met 18 jaar ervaring in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs heb ik diverse onderwijsprogramma’s ontwikkeld op het gebied van kunst, dans, muziek, sport, theater, burgerschap, filosofie, (digitale) media en gelukslessen. Mijn focus ligt op het versterken van het zelfvertrouwen van leerlingen, zodat ze hun talenten kunnen ontdekken en nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Ik zet me in voor een omgeving waarin elke leerling zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Ik begeleid hen in het denken, creatief zijn en samenwerken, zodat ze deze vaardigheden steeds meer eigen maken. Met een positieve benadering ondersteun ik hun groei, zodat ze met vertrouwen uitdagingen aangaan en hun doelen bereiken. Wat ik zo fijn vind aan werken bij IPPON PLUS, is de ruimte om mijn passie voor onderwijs te combineren met mijn ervaring. Samen met scholen werk ik aan een omgeving waar leerlingen écht kunnen groeien. Mijn doel is simpel: ze inspireren, motiveren en ondersteunen, zodat ze zich zowel persoonlijk als in hun leerproces kunnen ontwikkelen.

Meer informatie

Yvonne van Loon

Aangenaam, ik ben Yvonne! Ik ben 44 jaar en geef sinds 1998 les aan kinderen, jongeren en volwassenen. Mijn loopbaan begon op 18-jarige leeftijd als Allround Sport- en Dansdocent, gespecialiseerd in groepslessen. Tot op de dag van vandaag ben ik hier nog steeds actief in. Daarnaast heb ik Drama gestudeerd aan de Fontys Hogeschool, waar ik werd opgeleid tot zowel uitvoerend theatermaker/speler als theaterdocent. Ook heb ik een opleiding tot visagiste afgerond. Sinds 2005 run ik mijn eigen agency, gespecialiseerd in het geven van workshops op het gebied van dans, theater en entertainment. Daarnaast lever ik artiesten en entertainment op maat. Vanaf 2020 heb ik veel (inval)lessen verzorgd in zowel het basis- als voortgezet onderwijs. Mijn expertise ligt met name bij de vakken Dans, Sport, Spel en Theater. Daarnaast geef ik themagerichte lessen, zoals: Sociale Media, Digitale Media & Vloggen, Beeldende Vorming (handvaardigheid, creatief werken met afval, enz.), Visagie & Grime en andere thema’s in overleg. Mijn ambitie is om kinderen een inspirerende en leerzame ervaring te bieden, waarbij ze niet alleen plezier hebben, maar ook echt iets opsteken. Zowel theoretisch als praktisch, zodat ze met een zelfverzekerd gevoel de les verlaten. Hopelijk tot in het klaslokaal! Met vriendelijke groet, Juffrouw Yvonne

Meer informatie