Spelletjes in de klas

Spelletjes in de klas
Spelletjes zijn leuk én leerzaam. Tijdens deze speldag voor basisschoolkinderen ontdekken leerlingen hoeveel vaardigheden in spel zitten. Ze oefenen taal, rekenen, samenwerken en overleggen. Ze leren omgaan met winnen en verliezen, gebruiken hun geheugen en bedenken soms een slimme strategie. De dag begint met een korte uitleg over de geschiedenis en het belang van spellen. Daarna leren de kinderen verschillende spellen kennen en spelen ze samen. Zo ervaren ze plezier en leren ze tegelijk veel nieuwe vaardigheden. Aan het einde van de dag kiest de klas een spel dat in de groep blijft. Een leerzame en vrolijke dag die kinderen actief laat leren door spel.
Groepen: 3, 4, 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag, Halve dag
Thema: Sport & Spel
Kerndoelen: Kerndoel 02, Kerndoel 24, Kerndoel 37, Kerndoel 54, Kerndoel 55
Kosten: €555,20
Programma overzicht
Ochtend
- Kennismaking.
- Klassikale spellen.
- Bespreken: belang van spellen (coöperatieve werkvorm).
- Geschiedenis/ontstaan van spellen.
- Bespreken: wat weten we al over spellen.
- Uitleg verschillende kleinere spellen.
Middag
- Spelen van de kleinere spellen – circuitvorm.
- Afsluitend groepsspel.
- De klas kiest een gespeeld spel uit om in de klas te houden.
Kerndoel 02
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 24
De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.
Kerndoel 37
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de vakspecialist

Rachel
Mijn naam is Rachel Gerressen. Ik ben moeder van twee dochters en woon in Ede. Na heel wat jaren voor de klas te hebben gestaan, was ik toe aan iets nieuws. Ik richt mij graag op het gesprek aangaan met kinderen. Vanuit mijn ervaring in de klas en mijn rol als taalcoördinator heb ik een PLUS-programma ontwikkeld rondom Taalrondes, gericht op het schrijfproces. Daarnaast heb ik vanuit mijn eigen passie voor (bord)spellen een PLUS-programma ontwikkeld rondom spellen in de klas. Beide worden geleverd met erg veel enthousiasme en kennis!
Meer informatie