Thematische taalronde

Thematische taalronde
Tijdens deze inspirerende taaldag voor basisschoolkinderen staat het hele schrijfproces centraal. De school kiest vooraf een thema waarmee we aan de slag gaan. Samen zetten we stap voor stap de lijnen uit van idee naar verhaal. Deze dag laat leerlingen ervaren hoe leuk schrijven kan zijn. Ze krijgen begeleiding bij elke stap en werken toe naar een eindresultaat waar ze trots op zijn. Voor de jongste groepen 1, 2 en begin groep 3 is het programma aangepast. Zij maken geen verhaal maar een taaltekening. Zo doen ook zij mee en leren spelenderwijs woorden en beelden te combineren. Een dag vol taal, creativiteit en plezier.
Groepen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag, Halve dag
Thema: Taal
Kerndoelen: Kerndoel 05, Kerndoel 06, Kerndoel 08, Kerndoel 09, Kerndoel 54, Kerndoel 55
Kosten: €555,20
Programma overzicht
Ochtend
- Introductie van door school gekozen thema.
- Kort delen van ervaringen rondom het thema.
- Individueel opschrijven van de ervaringen en ideeën.
- Bespreken van de ervaringen en ideeën.
- Eerste start maken met het schrijven van het verhaal.
Middag
- Het verhaal verder uitwerken.
- Voorlezen – feedback – bijstellen.
- Tekening maken passend bij het verhaal.
- Presenteren/publiceren in kleine groepjes.
Kerndoel 05
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
Kerndoel 06
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.
Kerndoel 08
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.
Kerndoel 09
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de vakspecialist

Rachel
Mijn naam is Rachel Gerressen. Ik ben moeder van twee dochters en woon in Ede. Na heel wat jaren voor de klas te hebben gestaan, was ik toe aan iets nieuws. Ik richt mij graag op het gesprek aangaan met kinderen. Vanuit mijn ervaring in de klas en mijn rol als taalcoördinator heb ik een PLUS-programma ontwikkeld rondom Taalrondes, gericht op het schrijfproces. Daarnaast heb ik vanuit mijn eigen passie voor (bord)spellen een PLUS-programma ontwikkeld rondom spellen in de klas. Beide worden geleverd met erg veel enthousiasme en kennis!
Meer informatie