TikTok Dance in de Klas! (Mediawijsheid)

TikTok Dance in de Klas! (Mediawijsheid)
In dit programma ontdekken leerlingen hoe dans, creativiteit en media samenkomen op TikTok. Ze leren populaire TikTok-choreo’s, onderzoeken waar de dansjes vandaan komen en maken hun eigen originele content. Het programma laat zien dat TikTok Dance meer is dan alleen dansmoves — het draait om samenwerken, zelfvertrouwen en bewust omgaan met social media. Leerlingen ontdekken de link met Hip Hop, Afro Dance en Popcultuur en ervaren hoe je met dans een positief verhaal kunt vertellen. De dag eindigt met een mini-optreden of een zelfgemaakte video (die uitsluitend op school blijft en niet wordt gedeeld).
Groepen: 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag, Halve dag
Thema's: Dans & Theater, Filosofie & Geluk, Digitale media & Digitale geletterdheid, Burgerschap, Muziek, Onderzoeken
Kerndoelen: Kerndoel 34, Kerndoel 35, Kerndoel 37, Kerndoel 54, Kerndoel 58
Programma overzicht
Ochtend
- Kennismaking.
- Introductie: wat is TikTok Dance en waar komen deze dansjes vandaan?
- Klassengesprek: welke dansjes en creators kennen de leerlingen al?
- Warming-up.
- Aanleren van populaire moves.
- Spel “TikTok Roulette”: groepjes krijgen een kaartje met een move-combinatie en voeren deze uit.
- Oefenen: leren bewegen met vloeiende overgangen.
- Theorie: hoe bouw je van losse moves een korte choreografie?
- Oefening met camerahoeken en storytelling.
Middag
- Energizer: korte dansbattle.
- Korte herhaling van de ochtend choreografie.
- Creatieve opdrachten.
- Mediawijsheid & Quiz: gesprek over plezier, privacy, toestemming en respect online.
- Voorbereiding eindproduct: oefenen van de choreografie of video-opname.
- Eindpresentatie of videovertoning.
- Gezamenlijke afsluiting: reflectie op wat ze geleerd hebben over dans én media.
Kerndoel 34
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
Kerndoel 35
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
Kerndoel 37
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 58
De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.
Over de vakspecialist

Imani
Mijn naam is Imani, ik ben 28 jaar en woon in Diemen. Oorspronkelijk kom ik uit Bonaire. Ik dans al sinds mijn vierde jaar. Inmiddels geef ik al meer dan acht jaar met veel enthousiasme dans- en theaterlessen. Als vakspecialist werk ik graag met kinderen en jongeren. In mijn lessen draait alles om plezier, creativiteit en persoonlijke groei. Ik creëer een veilige omgeving waarin leerlingen zichzelf kunnen uiten, nieuwe dingen durven proberen en vol vertrouwen kunnen groeien. Beweging, muziek en expressie zijn voor mij dé middelen om kinderen te laten ontdekken wie ze zijn en wat ze kunnen.
Meer informatie