Vloggen als een pro!

Vloggen als een pro!

In dit interactieve vlogprogramma leren leerlingen van groep 4 t/m 8 op een creatieve en verantwoorde manier hun eigen vlogs maken.

Groepen: 4, 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag en halve dag

Thema's: Burgerschap, Filosofie, (Digitale) Media, Onderzoeken, Gelukslessen

Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 03, Kerndoel 35, Kerndoel 37, Kerndoel 54, Kerndoel 55

Benodigdheden: Tablets, Chromebook(s) of vlogcamera (optioneel) statieven, digibord, laptop met videobewerkingssoftware, goede wifi.

Kosten: €595.20

Programma overzicht

De leerlingen ontdekken hoe ze een sterk verhaal opbouwen, leren presenteren voor de camera en krijgen praktische tips over filmen en monteren. Naast techniek en storytelling besteden we ook aandacht aan mediawijsheid: wat kun je veilig online delen en wat niet? Hoe ga je om met zowel positieve als negatieve reacties? Door deze combinatie van creativiteit en bewustwording ontwikkelen leerlingen niet alleen hun vlogskills, maar ook een verantwoordelijke online houding. Alle opgenomen videobeelden blijven te allen tijde in beheer van de school en worden niet gebruikt voor andere doeleinden. De school behoudt volledige regie over het gebruik van de beelden, zodat privacy en veiligheid gewaarborgd blijven. Het programma wordt afgestemd op het niveau en de belevingswereld van de groep.

Ochtend

– Kennismaken met de groep en introductie over vloggen
– Inspirerende voorbeelden en bespreken van vlogstijlen
– Bedenken van een onderwerp en opbouwen van een sterk verhaal
– Oefenen met presenteren en spreken voor de camera
– Filmen: cameratechnieken, licht en geluid

Middag

– Basis videobewerking met een eenvoudige app (bijv. CapCut of iMovie)
– Toevoegen van muziek, overgangen en effecten
– Afwerken en finaliseren van de vlog
– Gezamenlijk bekijken van de eindresultaten en feedback geven
– Afsluiting en reflectie

Kerndoel 01

De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 03

De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 35

De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

Kerndoel 37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: Afbeelding1

Dennis

Hoi, mijn naam is Dennis Merkus, ik ben 37 jaar oud en trotse vader van twee dochters van 8 en 13 jaar. Sinds 2006 ben ik oprichter en eigenaar van BreakFit. Als twee keer Nederlands Kampioen en één keer Europees Kampioen Breakdancer heb ik niet alleen veel podiumervaring, maar ook ruime ervaring in het lesgeven, het ontwikkelen van onderwijsprogramma's en het werken met kinderen en jongeren, zowel nationaal als internationaal. Met 18 jaar ervaring in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs heb ik diverse onderwijsprogramma’s ontwikkeld op het gebied van kunst, dans, muziek, sport, theater, burgerschap, filosofie, (digitale) media en gelukslessen. Mijn focus ligt op het versterken van het zelfvertrouwen van leerlingen, zodat ze hun talenten kunnen ontdekken en nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Ik zet me in voor een omgeving waarin elke leerling zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Ik begeleid hen in het denken, creatief zijn en samenwerken, zodat ze deze vaardigheden steeds meer eigen maken. Met een positieve benadering ondersteun ik hun groei, zodat ze met vertrouwen uitdagingen aangaan en hun doelen bereiken. Wat ik zo fijn vind aan werken bij IPPON PLUS, is de ruimte om mijn passie voor onderwijs te combineren met mijn ervaring. Samen met scholen werk ik aan een omgeving waar leerlingen écht kunnen groeien. Mijn doel is simpel: ze inspireren, motiveren en ondersteunen, zodat ze zich zowel persoonlijk als in hun leerproces kunnen ontwikkelen.

Meer informatie

Yvonne van Loon

Aangenaam, ik ben Yvonne! Ik ben 44 jaar en geef sinds 1998 les aan kinderen, jongeren en volwassenen. Mijn loopbaan begon op 18-jarige leeftijd als Allround Sport- en Dansdocent, gespecialiseerd in groepslessen. Tot op de dag van vandaag ben ik hier nog steeds actief in. Daarnaast heb ik Drama gestudeerd aan de Fontys Hogeschool, waar ik werd opgeleid tot zowel uitvoerend theatermaker/speler als theaterdocent. Ook heb ik een opleiding tot visagiste afgerond. Sinds 2005 run ik mijn eigen agency, gespecialiseerd in het geven van workshops op het gebied van dans, theater en entertainment. Daarnaast lever ik artiesten en entertainment op maat. Vanaf 2020 heb ik veel (inval)lessen verzorgd in zowel het basis- als voortgezet onderwijs. Mijn expertise ligt met name bij de vakken Dans, Sport, Spel en Theater. Daarnaast geef ik themagerichte lessen, zoals: Sociale Media, Digitale Media & Vloggen, Beeldende Vorming (handvaardigheid, creatief werken met afval, enz.), Visagie & Grime en andere thema’s in overleg. Mijn ambitie is om kinderen een inspirerende en leerzame ervaring te bieden, waarbij ze niet alleen plezier hebben, maar ook echt iets opsteken. Zowel theoretisch als praktisch, zodat ze met een zelfverzekerd gevoel de les verlaten. Hopelijk tot in het klaslokaal! Met vriendelijke groet, Juffrouw Yvonne

Meer informatie