Regionaal samenwerken in de invalpool

Regionaal samenwerken in de invalpool

Scholen zonder lerarentekort: bestaan ze nog? Jazeker! In Midden-Nederland werken vijf onderwijsbesturen en IPPON nauw samen in een regionale invalpool. “We hoeven hierdoor zelden een klas naar huis te sturen”, aldus Krista van Vreeswijk, bestuursvoorzitter van BasisBuren, een van de initiatiefnemers.

Schoolbesturen die ook aan de slag willen met een gezamenlijke invalpool, adviseert ze: “Vertrouw erop dat het goed komt als je een invalkracht van een ander bestuur in de klas krijgt. En zoek een onafhankelijke partner die het proces in goede banen leidt. Dankzij de ondersteuning en organisatiekracht van IPPON hebben wij dit kunnen realiseren. Zonder hen was dit niet gelukt.”

Eén pool, meerdere besturen

Wat begon als een samenwerking tussen vijf schoolbesturen in de regio, is uitgegroeid tot een regionaal netwerk dat leerkrachten flexibel inzetbaar maakt. “Onze ‘poolers’ zijn in de basis gekoppeld aan een stamschool,” legt Krista uit. “Bij een vervangingsvraag nemen zij vanaf 08.00 uur het programma over en draaien gewoon het rooster mee. Ze zijn echt onderdeel van het team.” Die inbedding gaat ver. Poolers doen mee aan teamactiviteiten, gesprekscycli en – bij langdurige vervanging – soms ook aan werkgroepen of schoolprojecten. “Dat zorgt voor stabiliteit en herkenbaarheid in de klas.”

Flexibel én verbonden

Wat de samenwerking bijzonder maakt, is de uitwisseling van invalkrachten tussen vijf schoolbesturen in de regio. Want niet elke pooler is elke dag binnen het eigen schoolbestuur nodig. Die uitwisseling gebeurt op basis van detachering. Krista: “We hebben onderling goede afspraken en IPPON heeft een systeem ingericht waarmee dit administratief en financieel soepel verloopt. Eén druk op de knop en het is geregeld.”

Kansen zien

Binnen het regionale netwerk ‘Florent’ (dat nu opgaat in de onderwijsregio Rivierenland) is afgesproken dat minimaal 4% van het personeel in vaste dienst via de invalpool wordt ingezet. BasisBuren zit zelfs op 6 à 7%. “Ik heb de invalpool, en het aannemen van extra poolers, nooit als risico gezien,” zegt Krista. “Het biedt juist ruimte om leerkrachten in te zetten op hun kracht. Dat is goed voor het onderwijs én voor het team.”

Professionalisering vanuit vertrouwen

Alle invalkrachten beschikken over ruime pedagogische en didactische bagage en brengen hun eigenheid mee in de klas. “Ze geven de geplande lesstof, maar soms net op een andere manier. Die afwisseling zie ik als een verrijking voor leerlingen.” Binnen de pool is ook ruimte voor voorkeuren. Poolers mogen aangeven welke groepen en werkdagen ze het liefst hebben, en de maximale reistijd is begrensd op dertig minuten. “We willen dat mensen werk doen dat bij hen past. Dat motiveert en verhoogt de kwaliteit.”

Win-win

“De poolers komen in aanraking met verschillende scholen, schoolculturen en onderwijsmethodieken. Dat is niet alleen enorm interessant voor hun eigen professionele ontwikkeling, maar draagt ook in positieve zin bij aan de onderwijskwaliteit. Want juist door die afwisseling in ervaringen brengen invalkrachten nieuwe inzichten de school in. Kortom, voor iedereen een win-win”, vindt Krista.

Samen kom je verder

Krista benadrukt het belang van regionale samenwerking. “We zijn samen verantwoordelijk voor goed onderwijs in de regio. Je kunt dat niet alleen. Het is fijn om samen oplossingen te bedenken. Elkaar goed kennen is daarbij heel belangrijk”, aldus Krista. “We spreken elkaar als bestuurders zo’n 5 à 6 keer per jaar en weten daarom goed wat er speelt. Niet alleen wij, ook onze HR-professionals trekken samen op.” Dat wederzijdse vertrouwen maakt dat eventuele hobbels in de samenwerking snel worden opgelost. “Omdat je elkaar kent, kom je er altijd uit.”

Gedeeld eigenaarschap, gedeeld succes

Voor andere schoolbesturen of regio’s die nog twijfelen over een gezamenlijke invalpool, heeft Krista een duidelijk advies: “Sta er open voor. Begin klein. Vertrouw erop dat het goed komt als je een invalkracht van een ander schoolbestuur in de klas krijgt. En zoek een onafhankelijke partner die het proces in goede banen leidt. Dankzij de ondersteuning en organisatiekracht van IPPON hebben wij dit kunnen realiseren. Alleen hadden we dit niet gekund.”