Podcast
Welkom bij de podcast Onderwijs Slimmer Organiseren!
![]()
Aflevering 1:
Over passie, symptoombestrijding en flexibeler organiseren.
In deze allereerste podcastaflevering stapt directeur Caroline Dupree van OBS Het Palet in Opheusden de IPPON-camper in voor een gesprek met Sandra. Ze staat samen met haar team voor een prachtige, maar flinke opgave. Hoe vindt Caroline – in tijden van toenemend lerarentekort – de juiste onderwijsprofessionals om haar leerlingen te kunnen geven wat ze nodig hebben? Hoe organiseert zij het onderwijs zo optimaal mogelijk voor leerlingen én leerkrachten?
Aflevering 2:
Geen paniek, maar een pool met een plan!
Vervanging regelen stressvol? Niet bij scholengroep Wonderwijs. Directeur Valentien Milder en invalleerkracht Menno Goedhart nemen je mee in de aanpak van hun goed georganiseerde invalpool. Wat zijn de sleutels voor structureel succes? En wat betekent dit voor leerlingen, (inval)leerkrachten en het onderwijs? Laat je inspireren door het aanstekelijke enthousiasme van Menno en Valentien!
Aflevering 3:
Van data naar daadkracht: vervanging slimmer plannen
Vervanging regelen voelt vaak als puzzelen onder tijdsdruk. Maar wat als je al vóóraf weet waar de gaten vallen? In deze aflevering vertelt controller Theo Hermens van Stichting Sint Josephscholen hoe hij samen met IPPON en schoolleiders een slimme tool ontwikkelde waarmee je data gebruikt om slim vooruit te plannen. Directeuren zien in één oogopslag hun vervangingsbehoefte én de bijbehorende kosten. Het resultaat: meer grip, minder stress en continuïteit van je onderwijs.
Aflevering 4:
Meer dan vervanging: de kracht van vakspecialisten in de klas
Van creatieve expressie tot wetenschap – het aanbod in programma’s is veelzijdig, maar werkt het wel? Wat is de toegevoegde waarde en sluiten de programma’s wel aan op de kerndoelen? Dennis Merkus en Joëlle Sweet delen hun ervaring als vakspecialisten bij IPPON. Wat zij doen, is meer dan een gastles. Ze benaderen onderwerpen vanuit een andere hoek, verrijken het onderwijs, brengen nieuwe energie in de klas en geven leerkrachten even lucht. Hun verhalen laten zien hoe externe specialisten kunnen bijdragen aan beter onderwijs. Niet alleen ter vervanging, maar als waardevolle aanvulling. Ze zorgen voor verdieping, variatie en ruimte om talenten te ontdekken.
Aflevering 5:
Onderwijsteams met lef: zo bouw je aan werkgeluk
Onderwijsteams met lef, daar zit toekomst in! In elk geval, als je het aan Piety Runhaar en Nienke Woldma, onderzoekers van de Wageningen University & Research, vraagt. Zij onderzochten hoe je onderwijsteams zo inricht dat het werk behapbaar blijft én bijdraagt aan werkgeluk. Een van de succesfactoren? Lef hebben. Bijvoorbeeld om je eigen medewerkers de ruimte geven om zich te ontwikkelen en te laten doen waar ze goed in zijn, om vakspecialisten een vaste plek te geven in je curriculum en om de samenwerking aan te gaan met scholen uit jouw regio. Zo ontstaat er ruimte voor groei, meer werkgeluk en vermindering van de werkdruk. Geweldige visie, maar hoe begin je daaraan? Daar hebben Piety en Nienke handige tools voor ontworpen.
Gebruik te Manometer zelf of lees het hele onderzoek.
Ook interessant: