De Vikingen

De Vikingen

Een afwisselend programma, waarin de leerlingen veel informatie opdoen over de Vikingen en een groot aantal leerdoelen voorbij komen.
Wie waren de Vikingen? Alleen maar plunderaars of ook de eerste ontdekkers van Amerika? Hoe wisten ze de weg op zee en hoe konden ze met hun kleine boten zulke grote afstanden afleggen? Wat zijn dat voor rare tekens waarmee ze schreven? In welke goden geloofden ze en wat heeft dat met de namen van de week te maken? Aan het einde van de dag weet je het!

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele of halve dag

Thema's: Zaakvakken, Rekenen, Taal, Filosofie, Natuur

Benodigdheden: papier, schrijf- en kleurmateriaal, digibord.

Kosten: €610

Programma overzicht

Een afwisselend programma, waarin de leerlingen veel informatie opdoen over de Vikingen en een groot aantal leerdoelen voorbij komen. Wie waren de Vikingen? Alleen maar plunderaars of ook de eerste ontdekkers van Amerika? Hoe wisten ze de weg op zee en hoe konden ze met hun kleine boten zulke grote afstanden afleggen? Wat zijn dat voor rare tekens waarmee ze schreven? In welke goden geloofden ze en wat heeft dat met de namen van de week te maken? Aan het einde van de dag weet je het!

Ochtend

Na de introductie van de wereld van de Vikingen met hulp van een PowerPointpresentatie en een inleidend verhaal, gaan we met ze mee op reis. Waar gingen ze heen en waar bleven ze wonen en waarom, hoe bouwden ze hun boten en hoe ze navigeerden ze op de sterren. We krijgen informatie over hun cultuur en goden en doen opdrachten zoals het schrijven met runentekens en het maken van een ´fibula´.

Middag

In de middag leren we meer over het dagelijks leven van de Vikingen, hoe ze hun huizen bouwden en waarom ze hun vertrouwde Germaanse goden inruilden voor het Christendom. We gaan rekenen met zilver en maken tot slot met de hele klas één grote kleurplaat of stripverhaal.

Kerndoel 04

De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.

Kerndoel 52

De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer.

Kerndoel 53

De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.

Over de KeK-er

jacqueline_1652163696.jpg

Jacqueline

Als (scenario)schrijver en als historicus vertel ik graag verhalen, of het nu met een vrolijke romkom is als ´Weg van jou´ of een serieuzer boek als ´Nachtruiter´. Maar wat is het geheim van een goed verhaal? Welke wereld zit daarachter en wat hebben goede films, verhalen en mythes met elkaar gemeen? Ik vind het erg leuk om de leerlingen hier op een speelse, maar vooral actieve manier in mee te nemen. Naast mijn eigen beroepspraktijk heb ik jaren lesgegeven in zowel het voortgezet als hoger onderwijs. Het werken met basisschoolleerlingen is nog betrekkelijk nieuw voor mij, maar ik wil het al niet meer missen!

Meer informatie