Een dag theater in de klas

Een dag theater in de klas

We gaan deze dag kennismaken met theater en poppentheater en alle emoties die erbij komen kijken. De leerlingen kunnen op speelse wijze meer ontdekken over verbale en non-verbale communicatie, over hun presentatie, theatertalenten en die van hun klasgenoten.

Groepen: 1, 2, 3

Dagindeling: Hele dag

Thema's: Theater, Kunst

Benodigdheden: Gymzaal/Speelzaal/Groot klaslokaal

Kosten: €520

Programma overzicht

Doel van de lesdag: Leerlingen leren over en herkennen van en omgaan met emoties. De leerlingen leren beelden, taal, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren. Centraal staan de non verbale spelen waarbij het om lichaamstaal gaat. De leerlingen leren op eigen werk en dat van andere te reflecteren. De leerlingen leren samen op een respectvolle manier aan een bewegingsactiviteit deel te nemen, afspraken te maken over en het reguleren daarvan en de eigen bewegingsmogelijkheden in te schatten en daarmee bij activiteiten rekening te houden.

Ochtend

  • Introductie: themaverhaal via poppentheater
  • We gaan in de kring het verhaal en de emoties die ze gezien hebben bespreken
  • Aan de hand van drama oefeningen worden de emoties verbaal en non-verbaal uitgebeeld

Middag

  • De leerlingen mogen, verdeeld in groepjes, zelf een klein theaterstuk maken en voor elkaar opvoeren.
  • In het theaterstuk komt terug wat ze in de ochtend gezien en geleerd hebben.
  • We sluiten af met het overtrekken van je handen en in iedere vinger een positieve eigenschap van jezelf en een klasgenootje op te schrijven
  • In de kring delen we het resultaat met elkaar

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Over de KeK-er

annette_1644939051.jfif

Annette

Sinds een tijd ben ik creatief invalkracht op verschillende basisscholen wat ik enorm leuk vind! Mijn drijfveer om dit werk te doen is om leerlingen op een positieve en creatieve manier in hun kracht te zetten en spelenderwijs hun eigen kwaliteiten te laten ontdekken. Het is fascinerend om te zien wat er bij sommige leerlingen op creatief en cultureel gebied naar boven komt en hoe je voor sommige leerlingen het verschil kunt maken. Mijn achtergrond is mode academie en poppentheater (Theater Kwadraat) en op dit moment combineer ik al mijn kennis en ervaring voor de klas. Door middel van mijn KeK-programma’s kan ik nu de creativiteit op het gebied van beeldende vorming en drama bij kinderen stimuleren en wordt doen, kijken en luisteren naar elkaar een feest.

Meer informatie
sylvia_1665672872.jpg

Sylvia

Het begon, nu 25 jaar geleden, met het regisseren van toneelstukken in het buitenland voor en met kinderen. Daarna het geven van drama lessen in de klas en terug in Nederland het spelen in een poppentheater. Na de opleiding tot Kindertherapeut heb ik jaren een eigen praktijk gehad. Het is ontzettend leuk om al deze ervaringen te bundelen en voor een klas te staan. Samen met mijn collega van theater Kwadraat, Annette Albers, hebben we ons aangemeld bij Kek en hebben we verschillende programma's die we samen of individueel geven voor de klas. We vinden het leuk om veel actuele onderwerpen onder de aandacht te brengen. Hoe om te gaan met geld?, kunst, drama, sociale vaardigheden of voeding. We zijn altijd weer bezig om nieuwe onderwerpen te bedenken. Centraal staat voor ons; de kinderen uitdagen tot creativiteit, leren presenteren en acteren en hierdoor meer zelfkennis en zelfvertrouwen bij de kinderen te ontwikkelen. Daarnaast vind ik het erg leuk om actief met de kinderen bezig te zijn. Vaak hebben ze maar een klein zetje nodig om tot hele verrassende dingen te komen.

Meer informatie

Beoordelingen

Directeur
Annette en Sylvia weten goed hoe ze het willen en hebben een goede voorbereiding. Fijn dat ze er waren!