Geofictie: ontwerp je eigen land!

Geofictie: ontwerp je eigen land!

Geofictie is het bedenken en ontwerpen van fantasielanden. Tijdens mijn KeK dag maken de leerlingen een kaart van een door hun zelf verzonnen land. Daarnaast maken ze een globale beschrijving van hun land door diverse vragen te beantwoorden: welke dieren leven er? bestaan er aparte natuurwetten? welke talen spreekt men er? welke sporten spelen ze daar? Kortom, je kunt van alles over een fantasieland bedenken. Geofictie is dus echt vakoverstijgend. Daarnaast spelen er een groot deel van de 21e-eeuwse vaardigheden een rol bij.

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag

Thema's: Zaakvakken, Ontwerpen

Benodigdheden: Digibord - Chromebooks/Laptops/Tablets - Schrijfwaren - Atlassen - A3 papier - Schrijfpapier.

Kosten: €470.20

Programma overzicht

In onderstaand schema vindt u een globale planning van de dag.

Ochtend

  • Presentatie: wat is geofictie?
  • Voorbeeldland Montenera
  • Leerlingen gaan in groepjes zelf een land ontwerpen

Middag

  • Verder uitwerken land (reisgids en andere zaken)
  • Tussendoor (indien er gelegenheid voor is): Kahoot quiz over aardrijkskunde (topografie en vlaggen) of spel Moendoes
  • Presenteren van het ontworpen land aan de rest van de klas.

Kerndoel 05

De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.

Kerndoel 49

De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.

Kerndoel 50

De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.

Over de KeK-er

jeroen_1665751953.jpg

Jeroen

Van jongs af aan ben ik gek op aardrijkskunde, kaarten en atlassen. Dat bracht me op het idee om sociale geografie aan de Universiteit Utrecht te gaan studeren, met als specialisatie educatie. Na mijn afstuderen haalde ik nog een eerstegraads onderwijsbevoegdheid voor het schoolvak aardrijkskunde. Ooit tekende ik een kaart van een door mezelf verzonnen land. Dat groeide uit tot een hobby die geofictie heet. Voor deze hobby bestaat een vereniging: het Genootschap voor Geofictie waarvan ik sinds enkele jaren de voorzitter ben. Het Genootschap wordt nogal eens benaderd door scholen die om een gastdocent vragen als begeleider van hun vakoverstijgend projectonderwijs. Enkele jaren geleden ontwikkelde ik Edufictie: leren met geofictie. In eerste instantie alleen voor scholen in het voortgezet onderwijs. Maar sinds ik KeK heb ontdekt, bied ik mijn programma ook aan voor het basisonderwijs. Over freelancer Jeroen: www.geoberg.nl Over Edufictie: leren met geofictie: www.edufictie.nl

Meer informatie

Beoordelingen

Directeur
Open, veel expertise, kan enthousiast vertellen, goede voorbereiding, fijne afstemming voorafgaand aan bezoek, voldoende opdrachten om de dag te vullen.
Directeur
Goede voorbereiding. Leuk en interessant onderwerp.
Directeur
Het is geweldig om te zien hoe hij zijn materialen gebruikt om kracht bij het verhaal te zetten!
Directeur
Jeroen is erg enthousiast en heeft echt passie voor zijn vakgebied!