Het geheim van het scenario

Het geheim van het scenario

De leerlingen krijgen op een speelse manier informatie over het vak scenarioschrijven en leren wat de rol is van het scenario in films en serieproducties. Ze oefenen in beeldend denken en worden aangesproken op hun creativiteit. Tevens leren ze de basisbeginselen van drama begrijpen en elementair toepassen bij het bedenken van een filmisch verhaal.

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag

Thema's: Theater, (Digitale) Media, Taal

Benodigdheden: Digibord - Schrijfwaren - Papier

Kosten: €610

Programma overzicht

In een afwisselend programma van luisteren, kijken, lezen, bedenken en schrijven, wordt de wereld van het scenario verkend. De ochtend is opgedeeld in een aantal kortere onderdelen. In de afsluitende opdracht die 's middags wordt gedaan, passen de leerlingen toe wat ze eerder hebben geleerd.

Ochtend

  • Wat is een scenario en hoe schrijf je het op
  • Hoe wordt een scenario grappig of juist spannend?
  • Hoe vertel je in beelden en waarom moet een hoofdpersoon een doel hebben?
  • Uitleg met filmfragmenten en korte animatiefilms.
  • Hoe kom je aan een idee en hoe maak je daarvan een verhaal?
  • Wat is inspiratie? Bestaat dat wel, of kun je het beter transpiratie noemen?Het ochtendprogramma sluiten we af met een speelse schrijfopdracht in feuilletonvorm

Middag

  • We gaan wat dieper in op wat een scenario is en hoe je daarmee een soort handleiding schrijft voor de regisseur, de producent en de rest van de filmploeg
  • De creatieve opdracht bestaat uit het bedenken van een filmisch verhaal aan de hand van een ‘gevonden’ voorwerp
  • Afhankelijk van de klas werken we individueel of in groepjes
  • Bespreking met tips & tricks

Kerndoel 09

De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Over de KeK-er

jacqueline_1652163696.jpg

Jacqueline

Als (scenario)schrijver en als historicus vertel ik graag verhalen, of het nu met een vrolijke romkom is als ´Weg van jou´ of een serieuzer boek als ´Nachtruiter´. Maar wat is het geheim van een goed verhaal? Welke wereld zit daarachter en wat hebben goede films, verhalen en mythes met elkaar gemeen? Ik vind het erg leuk om de leerlingen hier op een speelse, maar vooral actieve manier in mee te nemen. Naast mijn eigen beroepspraktijk heb ik jaren lesgegeven in zowel het voortgezet als hoger onderwijs. Het werken met basisschoolleerlingen is nog betrekkelijk nieuw voor mij, maar ik wil het al niet meer missen!

Meer informatie

Beoordelingen

Directeur
Jacqueline is sociaal, vriendelijk en goed met kinderen.