Ik, Jij, Wij

Ik, Jij, Wij

‘The mind is social’. Kinderen groeien op in een gemeenschap, in het gezin thuis, de eigen familie, het kinderdagverblijf, school, clubjes. Ze leren over zichzelf, ze worden gespiegeld, moeten zich aanpassen en oppassen dat ze zich niet teveel aanpassen. Zoeken naar balans tussen ik, jij en wij!
Al tekenend en schilderend komen al deze aspecten aan de orde.

Groepen: 3, 4, 5, 6

Dagindeling: Hele of halve dag

Thema's: Gezondheid, Kunst

Benodigdheden: Onderleggers - Kwasten

Kosten: €515

Programma overzicht

In de verschillende teken en schilderopdrachten die aan bod komen wordt zowel individueel als samen gewerkt. Samen tekenen en/of schilderen op 1 papier! Hoeveel ruimte durf ik in te nemen en hoeveel ruimte geef ik een ander? We tekenen en schilderen onze grenzen, bakenen af en maken ook weer contact! Zo komen we samen tot een mooi resultaat!

Ochtend

  • Kennismaking; Hoe zit ik in mijn vel (groep 3-6)
  • 1e tekenopdracht; groep 1-3 Het grote bos, 3-6 kris-krasdier + nabespreken
  • Verhaal, introductie en start 2e tekenopdracht: groep1-3 spinnetjes, groep 3/4 waar woont mijn dier, groep 5/6 onze boom

Middag

  • verder met de 2e opdracht
  • 3e opdracht groep 1-3 een plekje voor mijn spinnetje, groep 3/4 dier maken van klei, groep 5/6 verder met de boom + schipper mag ik overvaren (tekenopdracht) of voetballen op papier
  • Nabespreken en evaluatie van de dag; hoe zit ik nu in mijn vel? (groep 3-6)

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de KeK-er

harriette_1655735092.jpeg

Harriëtte

Hoi, ik ben Harriëtte. In mijn werk als leerkracht en later als pedagogisch medewerker in de kinderopvang raakte ik geïnteresseerd in het gedrag van kinderen en hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Zodoende volgde ik opleiding tot Kinder- en Opvoedcoach en de opleiding Oplossingsgericht Coachen. Al eerder was ik op het spoor van de tekentaal gekomen en enthousiast geworden over de mogelijkheden die tekenentaal biedt om kinderen beter te begrijpen en te helpen. Daarom volgde ik de opleiding 'Tekenen is Meer' (basis en verdieping) en daaropvolgend de specialisaties ‘Als het leven pijn doet’ (bij rouw en verlies) en ‘Het grijze gebied tussen hoog gevoeligheid en autisme’ (over prikkelverwerking). In 2020 startte ik mijn praktijk voor creatieve coaching ‘Aan de Tekentafel’. Tekenen is een communicatiemiddel. Als je tekent (leeftijd doet er niet toe) zet je je eigen beelden op papier. Een tekening vertelt ons iets zonder dat we daar woorden voor nodig hebben. Je kunt laten zien wie je bent, wat je voelt, wat je wil. Voor kinderen is tekenen een veilige manier om zich te uiten. Ik ga graag met kinderen hiermee aan de slag. www.aandetekentafel.nl

Meer informatie