Mini-documentaire maken

Mini-documentaire maken

Tijdens deze KeK- dag gaan we op speelse wijze kennismaken hoe je een mini-documentaire maakt door middel van participatief onderzoek. Samen met de groep gaan op we zoek wat voor jongeren in de klas op dit moment belangrijk is in hun leven. Van daaruit gaan we aan de slag met één of meerdere onderwerpen. Alvorens op stap te gaan met de camera, oefenen we eerst in basis camera en interview technieken. Na de middag pauze, gaan diverse groepen volop aan de slag en filmen elk een interview. Daarna worden de films geprojecteerd en met elkaar besproken.

Groepen: 7, 8

Dagindeling: Hele dag

Thema's: (Digitale) Media, Taal, Onderzoeken

Benodigdheden: Digibord - Locaties om te filmen - Pen en papier

Kosten: €520

Programma overzicht

Kennismaken, identificatie onderwerpen, interview en camera technieken, voorbereiding, filmen, projectie van de video’s en nabespreking. Deze KeK-dag kan ook in het Engels worden verzorgd. Het programma kan ook als teamdag voor docenten/schoolpersoneel ingezet worden.

Ochtend

  •  Interactieve kennismaking/ speeddaten & introductie
  • Groepsgesprek: Wat is op dit moment belangrijk in je leven? Voorstel interview onderwerpen?
  • Interview en camera technieken
  • Voorbereiding interviews in teams (vragen formuleren, wie te interviewen en oefenen met de camera)

Middag

  • Onderzoek en interviews met de camera
  • Projectie van de interviews en discussie
  • Evaluatie van de dag

Kerndoel 01

De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 03

De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 35

De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

Kerndoel 37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de KeK-er

simon_1641384894.jpg

Simon

Mijn naam is Simon. Als kind wilde ik al vroeg reizen en de wereld ontdekken. Mijn droom was om journalist te worden. Pas op mijn 23e maakte ik mijn eerste grote reis naar het buitenland. Dit was een zomerschool in Ierland, waar ik mensen vanuit allerlei verschillende landen ontmoette. Ik was meteen geïnspireerd, gefascineerd door de talen en diversiteit van mensen, die ik ontmoette. Ik vervolgde mijn avonturen in meer dan 25 landen. Ik woonde 3 ½ jaar in Afrika. Hoewel ik nooit journalist werd, werd mijn wens vervuld als internationaal hulpverlener, onderzoeker en opleider. Tot op de dag van vandaag leid ik moderatoren op om workshops en groepsgesprekken te begeleiden en leid regelmatig workshops, webinars en seminars. Tijdens mijn 42e jaar raakte ik gepassioneerd door film, hoe deze te maken en hoe verhalen van mensen te visualiseren. Vandaag de dag maak ik korte films (documentaire, drama en dans), leid mensen op in het maken van films en draag deze passie graag uit. Het mooiste is als mensen plezier hebben, onbevangen kunnen werken en creatief bezig kunnen zijn; ‘ Het losmaken van het innerlijke kind in onszelf’. De programma's 'Film jouw verhaal' en 'Mini-documentaire maken' bied ik ook aan voor docenten/schoolpersoneel.

Meer informatie

Beoordelingen

Directeur
Het is een heel leuk, interessant programma. Hij heeft een grote betrokkenheid bij leerlingen en is bereid feedback te ontvangen.