Mythes en legendes

Mythes en legendes

De leerlingen komen veel te weten over mythes en legendes. Ze worden aangesproken op hun verbeelding en creativiteit en maken in de ‘mythebrouwerij’ hun eigen mythologisch wezen. We verkennen de wereld van de mythes en legendes via thema´s als ‘mythische plaatsen’, ’onderwereld’, ‘monsters en rare wezens’ en ‘magische voorwerpen’. De leerlingen bedenken een eigen mythologisch wezen en we sluiten af met een quiz.

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele of halve dag

Thema's: Kunst, Taal, Zaakvakken

Benodigdheden: Digibord - Schrijf- en tekengerei

Kosten: €610

Programma overzicht

Mythes en legendes, wat zijn dat en wat zijn de verschillen? Waarom en door wie zijn ze dacht? Wat heb je eraan? Waarom is de zee zout en waarom denken ze daar in de Filippijnen anders over dan bij de Vikingen en toch ook weer bijna hetzelfde? Met behulp van (animatie)filmpjes en ander illustratief materiaal worden de leerlingen met thema´s als ‘mythische plaatsen’, ‘magische voorwerpen’ en ‘legendes uit de buurt’, op een speelse en dynamische manier meegenomen in deze rijke wereld. Twee verhalen staan centraal: Karel ende Elegast en Perseus. Naast het maken van een eigen mythologisch wezen met ingrediënten uit onze eigen mythebrouwerij, doen we een quiz, waarbij we mythes en legendes van over de hele wereld tegenkomen, van de indianen in West-Canada tot de Aboriginals in Australië en misschien ook wel uit je eigen buurt!

Ochtend

  • Kennismaking met mythes en legendes m.b.v. (animatie)filmpjes en illustratief materiaal

Middag

  • Eigen mythologisch wezen maken
  • Quiz

Kerndoel 09

De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Kerndoel 56

De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Over de KeK-er

jacqueline_1652163696.jpg

Jacqueline

Als (scenario)schrijver en als historicus vertel ik graag verhalen, of het nu met een vrolijke romkom is als ´Weg van jou´ of een serieuzer boek als ´Nachtruiter´. Maar wat is het geheim van een goed verhaal? Welke wereld zit daarachter en wat hebben goede films, verhalen en mythes met elkaar gemeen? Ik vind het erg leuk om de leerlingen hier op een speelse, maar vooral actieve manier in mee te nemen. Naast mijn eigen beroepspraktijk heb ik jaren lesgegeven in zowel het voortgezet als hoger onderwijs. Het werken met basisschoolleerlingen is nog betrekkelijk nieuw voor mij, maar ik wil het al niet meer missen!

Meer informatie