Plastic soep, een monstermaaltijd!

Plastic soep, een monstermaaltijd!

Het doel van deze dag is om het bewustzijn van kinderen op het gebied van duurzaamheid te vergroten zodat de leerlingen zich realiseren dat ieder mens een bijdrage kan leveren aan een schonere wereld en een wereld waarin we zorgen voor elkaar.
Kerndoelen:
34: De leerling leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en andere.
35: De leerlingen leren zich redzaam te gedragen als verkeersdeelnemer en als consument.
37: De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarde en normen.
39: De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

Groepen: 3, 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag

Thema's: Burgerschap, Kunst, Gezondheid

Benodigdheden: • Digibord • Plastic (al het plasticafval dat mogelijk is) • Lijm • Scharen • Nietmachine • A4 papier • A3 papier voor posters

Kosten: €520

Programma overzicht

Het doel van deze dag is om het bewustzijn van kinderen op het gebied van duurzaamheid te vergroten zodat de leerlingen zich realiseren dat ieder mens een bijdrage kan leveren aan een schonere wereld en een wereld waarin we zorgen voor elkaar. Kerndoelen: 34: De leerling leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en andere. 35: De leerlingen leren zich redzaam te gedragen als verkeersdeelnemer en als consument. 37: De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarde en normen. 39: De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

Ochtend

Ochtend
• Wat is duurzaamheid?
• Wat is afval en wat is “plastic soep”?
• De grote plasticquiz

Middag

Middag
• Plastic monster maken (afvalkunst)
• Ontwerp je eigen poster
• Eindproducten presenteren

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 35

De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

Kerndoel 37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 39

De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

Over de KeK-er

annette_1644939051.jfif

Annette

Sinds een tijd ben ik creatief invalkracht op verschillende basisscholen wat ik enorm leuk vind! Mijn drijfveer om dit werk te doen is om leerlingen op een positieve en creatieve manier in hun kracht te zetten en spelenderwijs hun eigen kwaliteiten te laten ontdekken. Het is fascinerend om te zien wat er bij sommige leerlingen op creatief en cultureel gebied naar boven komt en hoe je voor sommige leerlingen het verschil kunt maken. Mijn achtergrond is mode academie en poppentheater (Theater Kwadraat) en op dit moment combineer ik al mijn kennis en ervaring voor de klas. Door middel van mijn KeK-programma’s kan ik nu de creativiteit op het gebied van beeldende vorming en drama bij kinderen stimuleren en wordt doen, kijken en luisteren naar elkaar een feest.

Meer informatie
sylvia_1665672872.jpg

Sylvia

Het begon, nu 25 jaar geleden, met het regisseren van toneelstukken in het buitenland voor en met kinderen. Daarna het geven van drama lessen in de klas en terug in Nederland het spelen in een poppentheater. Na de opleiding tot Kindertherapeut heb ik jaren een eigen praktijk gehad. Het is ontzettend leuk om al deze ervaringen te bundelen en voor een klas te staan. Samen met mijn collega van theater Kwadraat, Annette Albers, hebben we ons aangemeld bij Kek en hebben we verschillende programma's die we samen of individueel geven voor de klas. We vinden het leuk om veel actuele onderwerpen onder de aandacht te brengen. Hoe om te gaan met geld?, kunst, drama, sociale vaardigheden of voeding. We zijn altijd weer bezig om nieuwe onderwerpen te bedenken. Centraal staat voor ons; de kinderen uitdagen tot creativiteit, leren presenteren en acteren en hierdoor meer zelfkennis en zelfvertrouwen bij de kinderen te ontwikkelen. Daarnaast vind ik het erg leuk om actief met de kinderen bezig te zijn. Vaak hebben ze maar een klein zetje nodig om tot hele verrassende dingen te komen.

Meer informatie