Techniek & Tekenen

Techniek & Tekenen

We gaan eerst (een) filmpje(s) over robots bekijken en zien hoe ze
toegepast kunnen worden in de maatschappij. Men krijgt ook afbeeldingen en uitleg te
zien.
Daarna gaan we een debat houden.
Leerlingen worden ingedeeld in partijen waarbij ze standpunten in moeten nemen en
leren discussiëren over in hoeverre robots een rol moeten spelen in de maatschappij. Op
het gebied van defensie, de (gezondheids)zorg, en het arbeidsproces.
Aan het einde van dit debat maken de kinderen een visueel verslag.
Van tekst en tekeningetjes.
Het volgende deel van de dag starten we met rekensommetjes en een klein beetje
wiskunde. Vervolgens gaan we aan de hand van afbeeldingen van de wiskundige
tekeningen van Escher tekenopdrachten maken.
We leren over perspectief (evt. 2-puntsperspectief, ruimtelijkheid en metamorfose.
Hierin kunnen de kinderen ook de eigen fantasie gebruiken.

Groepen: 6, 7, 8

Dagindeling: Hele of halve dag

Thema's: Kunst, Techniek

Benodigdheden: Digibord - A3 papier

Kosten: €420

Programma overzicht

In onderstaand schema vindt u een globale planning van de dag.

Ochtend

  • Kennismaking
  • Filmpje kijken over robots en afbeeldingen robots bekijken: uitleg
  • Indeling en voorbereiding debat
  • Debat over de rol van robots in de maatschappij

Middag

  • Start met rekensommen en korte wiskundige uitleg voor kinderen met opdracht
  • Kijken en uitleg over de tekeningen van Escher
  • Opdrachten: we gaan tekenen (over perspectief, ruimtelijkheid, metamorfose  e.d. met gebruik van eigen fantasie)
  • Nabespreking.

Kerndoel 23

De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Kerndoel 45

De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Over de KeK-er

eric_1630587105.jpg

Eric

Hoi, ik ben Eric. Afgestudeerd op de kunstacademie heb ik afgelopen jaren zeer regelmatig gewerkt als creatief vakdocent in het basisonderwijs. Ik geef les in cartoontekenen, en leer kinderen tekenen naar waarneming, oefen met ze hoe taal te gebruiken, en leer hoe ze hun fantasie kunnen gebruiken om tot een resultaat te komen. Ik geniet ervan om mijn competenties door te geven aan kinderen en volwassenen. www.cartoonacademy.eu www.beeldingenieur.eu

Meer informatie