Toneelspelen in kostuums
Toneelspelen in kostuums
Een verhaal wordt verteld en aanschouwelijk gemaakt door middel van mijn zelfgemaakte poppentheater. Hierna gaan we de rollen verdelen en de bijpassende kostuums aantrekken. De hele klas kan meespelen! Naar aanleiding van het thema is er nog een kunstzinnige les met verwerking om mee naar huis te nemen.
Groepen: 3, 4, 5
Dagindeling: Hele dag
Thema's: Theater, Kunst, Taal
Benodigdheden: Digibord
Programma overzicht
Voor groep 3/4 wordt de Bremer stadsmuzikanten met themamuziek belicht. Voor groep 5 wordt Joris en de draak met als thema mythische wezens en het ontstaan van magische verhalen ingezet.
Ochtend
- Klassikale opwarming door middel van een spel waarin we oefenen met rollenspellen en het inleven in personages
- Uitleg en les over de thematiek behoren bij het verhaal en toneelstuk
- Overhoring van het geleerde door middel van een actieve spelvorm
- Via een poppenspel wordt het verhaal voor het toneelspelen verteld en aanschouwelijk gemaakt
- Aan de slag: we gaan de rollen verdelen. Met de hele klas spelen we het verhaal voor elkaar met bijpassende kostuums
Middag
- We gaan het verhaal creatief verwerken met een uitgebreide tekenles met potloden of krijt
- We herhalen wat we geleerd hebben over het thema, behorende bij het toneelstuk
- Kinderen nemen de gemaakte tekeningen/transparanten mee naar huis
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Kerndoel 58
De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.
Over de KeK-er
Chava
Mijn naam is Chava en ik ben moeder van drie kinderen. Als kind wist ik al, ik word juf! Na een aantal jaar in het reguliere basisonderwijs en in het speciaal onderwijs gewerkt te hebben doe ik nu wat ik het liefste doe; creatieve lessen geven aan kinderen om zo hun eigen creativiteit en fantasie prikkelen. Ik werk het liefst met mijn eigen gemaakte materialen zodat de kinderen zien hoe iets ontstaat vanuit je eigen handen. Ik geniet van muziek en breng dat ook graag naar de klas met zang en af en toe met mijn viool. Door middel van mijn KeK programma kan ik nu de creativiteit van de kinderen stimuleren en samen genieten van wat we elkaar gaan laten zien en horen.
Meer informatie