Verhaal maken met film

Verhaal maken met film

Hoe vertel je een verhaal in bewegend beeld? Welke impact hebben keuzes in standpunt en kadrering? Hoe kun je door de manier waarop je de opgenomen beelden monteert je verhaal boeiend vertellen? Hoe deel je je verhaal op in korte shots? Dit wordt behandeld op deze dag waarin filmmaken centraal staat. En passant ontwikkelen de leerlingen meer mediawijsheid.

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: hele dag

Thema's: Kunst, (Digitale) Media, Onderzoeken, Ontwerpen, Theater

Benodigdheden: smartbord

Kosten: €520,-

Programma overzicht

Hoe vertel je een verhaal in bewegend beeld? Welke impact hebben keuzes in standpunt en kadrering? Hoe kun je door de manier waarop je de opgenomen beelden monteert je verhaal boeiend vertellen? Hoe deel je je verhaal op in korte shots? Dit wordt behandeld op deze dag waarin filmmaken centraal staat. En passant ontwikkelen de leerlingen meer mediawijsheid.

Ochtend

  • Eerste deel filmles waarin de leerlingen oefen met verschillende kaders en standpunten die nodig zijn om een verhaal filmisch te vertellen.
  • De leerlingen maken alvast een korte film waarin ze dit toepassen.
  • We bespreken het gemaakte werk.

Middag

  • Tweede deel filmles waarin de leerlingen dieper ingaan op hoe je een verhaal boeiend vertelt..
  • Hoe kun je spelen met wanneer je iets in je verhaal vertelt en hoe je het laat zien?
  • Hoe stuur je de kijker in je filmverhaal?

 

Kerndoel 01

De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 02

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 03

De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de KeK-er

Upload hier een Foto: foto-beatrijs-3

Beatrijs

In de jaren 90 ben ik afgestudeerd als docent theater/theatermaker. Na een aantal jaar ben ik me gaan bijscholen als film en televisiemaker en zodoende werd deze kennis ook verweven in het lesgeven. Tegenwoordig geef ik met zeer veel plezier filmlessen aan allerlei groepen en heb ik de theaterlessen laten vallen. Van groep 3 tot het VO. Van regulier tot speciaal onderwijs. En zo nu en dan ook aan docenten. Ik vind het leuk om in mijn lessen aan te sluiten op thema's binnen wereldoriëntatie en taal en op die manier ervoor te zorgen dat stof wat meer beklijft. Ook geeft het vak film zelf al zoveel wat ten goede komt aan de ontwikkeling van kinderen. Creatief denken, oplossingsgericht denken, samenwerken en plannen om meer eens wat te noemen. Ik vind het heerlijk om filmeducatie verder te ontwikkelen en wil graag dit superleuke, nog niet zo oude vak zo veel mogelijk scholen binnen brengen.

Meer informatie