Vervolg dag(en) leren programmeren

Vervolg dag(en) leren programmeren

Deze dag(en) is een logisch vervolg op het lesprogramma; Leren programmeren voor beginners. Bij de eerste lesdag hebben de kinderen een eenvoudig spel geprogrammeerd. Veelal kwam daar gelijk de vraag of er geen obstakels, levels, levens etc bij geprogrammeerd kan worden. Tijdens deze dag(en) gaan we nieuwe spellen bouwen die steeds uitdagender worden om te spelen, maar vooral om te bouwen. We gaan instructies zoals ‘als dan’, ‘als dan anders’ en ‘herhaal tot’ gebruiken en meer met variabelen werken. Ook gaan we eigen dingen tekenen, zoals een achtergrond en een object in het spel. Aan het einde van iedere lesdag hebben ze weer een prachtig spel geprogrammeerd.

Groepen: 6, 7, 8

Dagindeling: hele dag

Thema's: (Digitale) Media, Exacte Vakken, Rekenen, Techniek, Ontwerpen, Onderzoeken

Benodigdheden: Laptop/Chromebook - Koptelefoon/oortjes - Muis - Digibord - Internet

Kosten: €470

Programma overzicht

Voor een overzicht van het programma, zie de dagindeling

Ochtend

  • We starten de dag met het bespreken van de vorige lesdag en welk spel we gaan bouwen.
  • Pauze
  • Nieuwe instructies behandelen en de te gebruiken achtergrond en objecten aanpassen.
  • We beginnen met het bouwen van het framework van het spel.

Middag

  • Al het geleerde in de praktijk brengen.
  • Alle stukjes code gaan we samenvoegen tot een spel.
  • Laatste halfuur hebben de kinderen tijd om met hun eigen gebouwde spel te spelen en om eigen wensen toe te voegen.

Kerndoel 25

De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.

Kerndoel 45

De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

Over de KeK-er

vz34o0t1_400x400

Jeroen Flantua

Ik ben Jeroen Flantua, 56 jaar en vader van 3 kinderen. 2 Dochters en 1 zoon. Na altijd in het bedrijfsleven actief te zijn geweest is het nu voor mij tijd om meer mijn passie te volgen en dat is het overbrengen van mijn kennis op kinderen. Ik heb een aantal jaren schaakles gegeven op een basisschool en heb dat met heel veel plezier gedaan. Nu heb ik een lesprogramma programmeren. IK kan een workshop van één dagdeel geven, waarbij de kinderen een spel gaan programmeren. Bij een volledige dag ga ik eerst wat theorie behandelen over hoe pak je een probleem aan, wat zijn goede instructies en geef ze hierbij een opdracht met Fisherprice Technik. In het tweede deel van de dag gaan we een spel programmeren. Maar ik ben nu ook op scholen voor meerdere dagen ingehuurd en daar gaan we dieper in de materie en gaan we een nog complexere game bouwen. Bij scholen met Windows laptops of i-Pads kan ik ook robots of auto's met ze bouwen, waar thema's als robotica, domotica en elektronica aan de orde komen en er in een echte programmeer omgeving (C/C++ en Python) gebouwd gaat worden.

Meer informatie